Procedura przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych dotyczących naruszeń prawa w Powiatowym Zarządzie Dróg w Tarnowie z siedziba w Zgłobicach
§ 1
- Na podstawie art. 24 ust. 1 ustawy z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów (Dz. U. poz. 928), ustala się w Powiatowym Zarządzie Dróg w Tarnowie z siedzibą w Zgłobicach wewnętrzną procedurę dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych.
- W sprawach nieuregulowanych w regulaminie mają zastosowanie przepisy ustawy z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów.
§ 2
Definicje
Ilekroć w procedurze jest mowa o:
1) pracodawcy – należy przez to rozumieć Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z siedzibą w Zgłobicach (PZD),
2) sygnaliście – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, dokonującą zgłoszenia na temat naruszenia praw w kontekście związanym z pracą.
3) zgłoszeniu – należy przez to rozumieć informację, w tym uzasadnione podejrzenie, dotyczące zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, do którego doszło lub prawdopodobnie dojdzie w organizacji, w której zgłaszający pracuje lub pracował w kontekście związanym z pracą, lub dotyczącą próby ukrycia takiego naruszenia prawa,
4) naruszeniu – należy przez to rozumieć działanie lub zaniechanie niezgodne z prawem lub mające na celu obejście prawa,
5) kontekście związanym z pracą – należy przez to rozumieć obecne lub przyszłe działania związane z pracą, w ramach których – niezależnie od charakteru tych działań – osoby mogą uzyskać informacje na temat naruszeń i doświadczyć działań odwetowych w przypadku zgłoszenia takich informacji,
6) działaniu następczym – należy przez to rozumieć działanie podjęte przez PZD w celu oceny prawdziwości zarzutów zawartych w zgłoszeniu oraz w stosownych przypadkach, w celu przeciwdziałania naruszeniu prawa będącemu przedmiotem zgłoszenia, w tym przez dochodzenie wewnętrzne, postępowanie wyjaśniające, wniesienie oskarżenia, działanie podjęte w celu odzyskania środków finansowych lub zamknięcie procedury przyjmowania i weryfikacji zgłoszeń,
7) działaniu odwetowym – rozumie się przez to bezpośrednie lub pośrednie działanie lub zaniechanie, które jest spowodowane zgłoszeniem lub ujawnieniem publicznym i które narusza lub może naruszyć prawa zgłaszającego lub wyrządza lub może wyrządzić szkodę zgłaszającemu
8) osobie, której dotyczy zgłoszenie – należy przez to rozumieć osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, wskazaną w zgłoszeniu lub ujawnieniu publicznym jako osoba, która dopuściła się naruszenia prawa lub z którą osoba ta jest powiązana,
9) zespole – należy przez to rozumieć powołany przez Dyrektora zespół składający się z pracowników PZD celem wyjaśnia przedmiotu zgłoszenia i prowadzenia postępowań wyjaśniających,
10) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 14 czerwca 2024 roku o ochronie sygnalistów.
§ 3
- Osobą odpowiedzialną za przyjmowanie zgłoszeń wewnętrznych w PZD i prowadzenie działań następczych jest Zastępca Dyrektora ds. Technicznych.
- W czasie jego nieobecności lub w przypadku zaistnienia okoliczności, o których mowa w punkcie 6 niniejszego paragrafu zadania przypisane Z-cy Dyrektora wykonuje Kierownik Działu Utrzymania.
- Osoby odpowiedzialne za zadania w zakresie przyjmowania zgłoszeń wewnętrznych i uczestniczące w realizacji działań następczych określonych w Procedurze, działają na podstawie pisemnego upoważnienia Dyrektora.
- W uzasadnionych przypadkach Dyrektor na wniosek osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń może powołać zespół do realizacji działań następczych.
- Zespół uprawniony jest do zaangażowania – na potrzeby postępowania wyjaśniającego niezależnego eksperta, o ile w ocenie zespołu, wiedza, doświadczenie i kompetencje danej osoby mogą być niezbędne w tym zakresie.
- Osoby, co do których z treści zgłoszenia naruszenia prawa wynika, że mogą być w jakikolwiek sposób negatywnie zaangażowane w działanie lub zaniechanie stanowiące naruszenia prawa, nie mogą uczestniczyć w realizacji działań następczych.
- Osoby uczestniczące w przyjmowaniu zgłoszeń i realizacji działań następczych mogą mieć dostęp do informacji objętych zgłoszeniem wyłącznie na zasadzie wiedzy koniecznej i są zobowiązane do zachowania ich w poufności.
§ 4
- Zgłoszenia wewnętrznego może dokonać osoba fizyczna, która posiada informację o naruszeniu prawa uzyskaną w kontekście związanym z pracą w Powiatowym Zarządzie Dróg w Tarnowie z siedzibą w Zgłobicach.
- Zgłoszenia mogą dotyczyć naruszeń prawa w zakresie określonym w art. 3 ustawy o ile dotyczą działalności PZD.
- Zgłoszenia mogą być dokonywane pisemnie lub ustnie.
- za pomocą poczty elektronicznej na adres: zgłoszenia@pzdtarnow.pl, osobiście lub telefonicznie na numer telefonu 14 674 12 30 wew. 24 dostępny na stronie Powiatowego Zarządu Dróg w Tarnowie z siedzibą w Zgłobicach,
- w formie listownej na adres pracodawcy z dopiskiem na kopercie „Zgłoszenie nieprawidłowości”;
- podczas spotkania zorganizowanego na wniosek sygnalisty w terminie 14 dni od dnia otrzymania takiego wniosku.
- Za zgodą sygnalisty zgłoszenie przekazywane podczas spotkania jest dokumentowane w formie nagrania rozmowy (dyktafon) lub protokołu spotkania, odtwarzającego jego dokładny przebieg, przygotowanego przez pracownika. W tym przypadku sygnalista może dokonać sprawdzenia, poprawienia i zatwierdzenia protokołu spotkania przed jego podpisaniem, załącznik nr 1 do Procedury.
- Korespondencja kierowana pisemnie „z dopiskiem NARUSZENIA”, nie podlega rejestracji w rejestrze przesyłek wpływających do PZD i po opieczętowaniu pieczęcią wpływu na kopercie bez jej otwierania jest przekazywana bezpośrednio do rąk własnych osoby odpowiedzialnej za przyjmowanie zgłoszeń.
- Zgłoszenie winno zawierać:
- dane sygnalisty (imię i nazwisko, adres do kontaktu, rodzaj relacji w stosunku do PZD) oraz innych osób, które mają lub mogą mieć związek z dokonywanym zgłoszeniem (imię i nazwisko, dane kontaktowe np. nr telefonu),
- data i miejsce sporządzenia zgłoszenia,
- opis naruszenia prawa,
- przybliżony okres wystąpienia naruszenia prawa,
- dane osoby/osób, których dotyczy zgłoszenie: imię i nazwisko pracownika lub inne dane pozwalające ustalić kogo dotyczy zgłoszenie,
- wskazanie preferowanego sposobu kontaktu zwrotnego, zapewniające zachowanie zasady poufności.
- Zgłoszenie pisemne przekazywane na adres korespondencyjny PZD powinno być przekazane na wzorze zgłoszenia naruszeń prawa stanowiącego załącznik nr 2 do Procedury.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń może zwrócić się do sygnalisty o dodatkowe informacje celem uzupełnienia dokonanego zgłoszenia.
- Sygnalista posiadający wiedzę o okolicznościach stanowiących przedmiot naruszenia prawa winien, w miarę posiadanych możliwości, zabezpieczyć dowody potwierdzające oraz przekazać je pracownikowi na stanowisku ds. naruszeń lub wskazać miejsce ich przechowywania.
§ 5
- Zgłoszenia anonimowe nie podlegają rejestracji w rejestrze zgłoszeń wewnętrznych i rozpatrywaniu.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń rejestruje zgłoszenie anonimowe wyłącznie w teczce spraw opatrując adnotacją: zgłoszenie anonimowe niepodlegające rozpatrywaniu.
§ 6
- Po otrzymaniu zgłoszenia, osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń dokonuje jego wstępnej analizy celem ustalenia, czy zgłoszenie spełnia wymagania określone w ustawie.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń w terminie 7 dni od dnia otrzymania zgłoszenia, przekazuje sygnaliście potwierdzenie przyjęcia zgłoszenia wewnętrznego.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń realizuje także obowiązek informacyjny wynikający z art. 14 RODO wobec pozostałych osób objętych zgłoszeniem, z zastrzeżeniem wynikającym z art. 14 ust. 5 lit. b.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń może podjąć decyzję o odstąpieniu od przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego, jeżeli:
- zgłoszenie nie zawiera informacji niezbędnych do przeprowadzenia postępowania wyjaśniającego i niemożliwe jest ich uzyskanie,
- zgłoszenie odnosi się do zdarzeń, które w rzeczywistości nie mogły zaistnieć,
- zgłoszenie dotyczy działań lub zaniechań, które nie stanowią naruszenia prawa w rozumieniu przepisów ustawy o ochronie sygnalistów.
- Jeżeli zgłoszenie zawiera informacje pozwalające na przeprowadzenie weryfikacji jego zasadności, a nadto, jeżeli na podstawie okoliczności wskazanych w zgłoszeniu zachodzi prawdopodobieństwo wystąpienia naruszenia prawa, osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń rozpoczyna postępowanie wyjaśniające.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń rozpatruje zgłoszenie i podejmuje działania następcze bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w terminie 1 miesiąca od dnia otrzymania zgłoszenia.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń może zwrócić się do sygnalisty celem uzupełnienia informacji i okoliczności podanych przez niego w zgłoszeniu.
- W uzasadnionych przypadkach osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń może wystąpić do Dyrektora z wnioskiem o powołanie zespołu do wyjaśnienia naruszenia prawa.
- W przypadku powołania zespołu do wyjaśnienia realizuje on czynności określone dla działań następczych określone poniżej w punkcie 11-15.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń, w toku postępowania wyjaśniającego, dokonuje weryfikacji zasadności zgłoszenia w oparciu o właściwe przepisy prawa powszechnie obowiązującego. Postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sposób obiektywny, bezstronny i poufny.
- W toku postępowania wyjaśniającego, Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń może zwrócić się do pracowników PZD, którzy mogą posiadać wiedzę o okolicznościach wskazanych w zgłoszeniu. Pracownicy mają obowiązek udzielić żądanych informacji niezbędnych do wyjaśnienia naruszenia prawa.
- Udzielenie informacji dokumentowane jest w formie notatki służbowej lub protokołu z udzielonych wyjaśnień. Wyjaśnienia składane przez pracowników odnotowywane w notatce lub protokole mają charakter poufny.
- Po rozpatrzeniu i ewentualnym uzupełnieniu okoliczności wskazanych w zgłoszeniu, osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń sporządza informację zawierającą wnioski końcowe dotyczące:
- uznania zgłoszenia za zasadne i wydania rekomendacji, co do możliwych działań następczych, które mogą mieć charakter działań naprawczych, dyscyplinujących i zapobiegawczych,
- uznania zgłoszenia za niezasadne.
- Przyjęte i ujawnione wnioski końcowe winny zawierać w szczególności: opis stanu faktycznego określający zasadność zgłoszenia lub brak jego zasadności, decyzję osoby odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń o uznaniu zgłoszenia za zasadne lub niezasadne.
- W przypadku uznania zgłoszenia za zasadne, osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń przekazuje informację o wynikach postępowania wyjaśniającego do Dyrektora celem wdrożenia rekomendowanych działań następczych.
- Przekazanie informacji o wynikach postępowania wyjaśniającego winno zostać dokonane nie później niż w terminie 7 dni od sporządzenia informacji końcowej.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń w terminie nie dłuższym niż 3 miesiące od daty potwierdzenia przyjęcia zgłoszenia, przekazuje sygnaliście informację zwrotną, chyba, że sygnalista nie podał adresu do kontaktu, na który należy przekazać informację zwrotną.
- Osoba odpowiedzialna za przyjmowanie zgłoszeń prowadzi rejestr zgłoszeń wewnętrznych zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy załącznik nr 3 do Procedury.
§ 7
- Informacja o naruszeniach prawa w zakresie określonym w art. 3 ust. 1 ustawy, w każdym przypadku może być przekazywana do Rzecznika Praw Obywatelskich, organów publicznych lub w uzasadnionych przypadkach do instytucji, organów lub jednostek organizacyjnych Unii Europejskiej.
- Informacja do organów wskazanych w ust. 1 może być przekazywana z pominięciem procedury zgłoszeń wewnętrznych.
§ 8
- Procedura wchodzi w życie po upływie 7 dni od podania go do publicznej wiadomości osób wykonujących pracę w podmiocie prawnym, poprzez wywieszenie procedury na tablicy ogłoszeń.
- Niezależnie od podania procedury do wiadomości w sposób określony w ustępie 1, procedurę umieszcza się w wewnętrznym Intranecie.
- Osobie ubiegającej się o pracę na podstawie stosunku pracy lub innego stosunku prawnego stanowiącego podstawę świadczenia pracy lub usług lub pełnienia funkcji, lub pełnienia służby podmiot prawny przekazuje informację o procedurze zgłoszeń wewnętrznych wraz z rozpoczęciem rekrutacji lub negocjacji poprzedzających zawarcie umowy. Wzór informacji stanowi załącznik nr 4.
- Zmiany Procedury wymagają formy pisemnej w drodze zarządzenia Dyrektora.