Wprowadzenie do procedury
Ruch pojazdu nienormatywnego po drogach publicznych wymaga uzyskania zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego odpowiedniej kategorii, wydanego, w drodze decyzji administracyjnej, przez właściwy organ.
Pojazd nienormatywny to pojazd lub zespół pojazdów, którego naciski osi wraz z ładunkiem lub bez ładunku są większe od dopuszczalnych, przewidzianych dla danej drogi w przepisach o drogach publicznych, lub którego wymiary lub rzeczywista masa całkowita wraz z ładunkiem lub bez niego są większe od dopuszczalnych, przewidzianych w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym. Zezwolenia na wykonywanie przewozów pojazdami nienormatywnymi będą wydawane w pięciu kategoriach. Starosta wydaje zezwolenia dla kategorii I i II pojazdów nienormatywnych.
KATEGORIA I
Zezwolenie kategorii I jest wydawane na przejazd nienormatywnego pojazdu wolnobieżnego, ciągnika rolniczego albo zespołu pojazdów składającego się z pojazdu wolnobieżnego lub ciągnika rolniczego i przyczepy specjalnej. Zezwolenie takie jest wydawane dla pojazdów poruszających się po drogach publicznych z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych. Zezwolenie wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazdu. Zezwolenie wydaje się po uiszczeniu opłaty. Zezwolenie wydawane jest na okres 12 miesięcy. Pojazdy wykorzystujące zezwolenia kat. I mogą poruszać się także z ładunkiem podzielnym.
Zezwolenie takie wydawane jest dla następujących pojazdów:
- a) długości, wysokości oraz rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych;
- b) naciskach osi nie większych od dopuszczalnych dla danej drogi;
- c) do szerokości nieprzekraczającej 3,5 m.
KATEGORIA II
Zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego kategorii II są wydawane na wskazany we wniosku okres: miesiąca, 6 miesięcy, 12 miesięcy lub 24 miesięcy. zezwolenia wydaje starosta właściwy ze względu na siedzibę wnioskodawcy albo miejsce rozpoczęcia przejazdu. W przypadku wjazdu pojazdu na teren RP zezwolenie kat. II wydaje także naczelnik urzędu celnego.
Zezwolenie kategorii II wydawane jest dla następujących pojazdów poruszających się po wszystkich drogach publicznych.:
- a) naciskach osi i rzeczywistej masie całkowitej nie większych od dopuszczalnych;
- b) szerokości nieprzekraczającej 3,2 m;
- c) wysokości nieprzekraczającej 4,3 m;
- d) długości nieprzekraczającej:
– 15 m dla pojedynczego pojazdu;
– 23 m dla zespołu pojazdów;
Sposób składania dokumentów
- Pocztą na adres: Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach,
Zgłobicka 8,
33-113 Zgłobice
- Bezpośrednio: Dziennik Podawczy lub za pomocą platformy e-puap.
Wnioski złożone w inny niż określony powyżej sposób nie będą rozpatrywane.
Wymagane dokumenty
Pisemny wniosek o wydanie zezwolenia kat. I, kat. II na przejazd pojazdu nienormatywnego podpisany przez Wnioskodawcę.
Do wniosku należy dołączyć:
- Dowód wniesienia opłaty.
- W przypadku, gdy wniosek o wydanie zezwolenia jest podpisywany w imieniu Wnioskodawcy przez pełnomocnika (np. pracownika wnioskodawcy czy osoby trzeciej) należy wraz ze składanym wnioskiem dołączyć stosowne pełnomocnictwo w oryginale. Do złożonego dokumentu pełnomocnictwa należy załączyć dowód uiszczenia opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł (opłata nie dotyczy pełnomocnictwa dla najbliższej rodziny). Opłatę skarbową uiszcza się na rachunek organu podatkowego właściwego ze względu na miejsce złożenia dokumentu:
- Gotówką w kasie Urzędu Gminy Tarnów, ul. Krakowska 19, 33-100 Tarnów.
- Przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Tarnów: BANK SPÓŁDZIELCZY RZEMIOSŁA W KRAKOWIE, O/TARNÓW, Nr: 08 8589 0006 0250 0926 0360 0001.
- WNIOSEK - Zezwolenie kategorii I na przejazd pojazdu nienormatywnego - plik MS Word
- WNIOSEK - Zezwolenie kategorii I na przejazd pojazdu nienormatywnego - plik PDF
- WNIOSEK - Zezwolenie kategorii II na przejazd pojazdu nienormatywnego - plik MS Word
- WNIOSEK - Zezwolenie kategorii II na przejazd pojazdu nienormatywnego - plik PDF
Opłaty
- Opłata w kategorii I wynosi 100 zł na okres 12 miesięcy;
- Wysokość opłat w kategorii II:
- 200 zł: dla zezwolenia wydanego na okres 1 miesiąca;
- 400 zł: dla zezwolenia wydanego na okres 6 miesięcy;
- 1 200 zł: dla zezwolenia wydanego na okres 12 miesięcy;
- 2 000 zł: dla zezwolenia wydanego na okres 24 miesięcy.
Opłaty można dokonać na konto Powiatowego Zarządu Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach: 68 1240 4748 1111 0000 4875 3407
Należności tytułem opłat i kosztów postępowania zgodnie z przepisami powinny być uiszczone z góry. Jeżeli należności nie zostaną uiszczone, wniosek podlega zwrotowi.
Weryfikacja formalna wniosku
Zarządca drogi ocenia, czy wniosek został złożony zgodnie z właściwością miejscową. W przypadku, gdy zarządca, do którego złożono wniosek jest niewłaściwy w sprawie, przekazuje go niezwłocznie, wraz z uzasadnieniem, do zarządcy drogi właściwego (zawiadomienie o przekazaniu wniosku wysyłane jest także wnioskodawcy).
Zarządca drogi, do którego złożono wniosek dokonuje jego weryfikacji formalnej. Jeżeli wniosek jest niekompletny, wzywa on wnioskodawcę do usunięcia braków. Nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.
Ocena merytoryczna wniosku oraz wydanie decyzji
Zarządca drogi dokonuje oceny merytorycznej wniosku. Jeżeli wniosek spełnia wszystkie wymagania wynikające z przepisów prawa, wydaje zezwolenie na okres wskazany we wniosku.
Termin i sposób załatwienia
Zezwolenia kategorii I i II wydaje się imieniu Starosty Tarnowskiego w terminie 3 dni roboczych od dnia złożenia prawidłowo wypełnionego wniosku, do którego należy dołączyć (wraz z wnioskiem) dokument w postaci dowodu uiszczenia opłaty za wydanie zezwolenia. Zezwolenie zostaje wydane po wpłynięciu opłaty na rachunek bankowy.
Sposób odbioru dokumentów
Wydane zezwolenie doręcza się:
- pocztą, za zwrotnym potwierdzeniem odbioru stronie lub pełnomocnikowi;
- osobiście stronie postępowania w siedzibie organu;
- osobiście pełnomocnikowi w siedzibie organu, w sytuacji udzielenia upoważnienia dla osoby trzeciej do odbioru zezwolenia w miejscu złożenia wniosku
Tryb odwoławczy
Od niniejszej decyzji stronie przysługuje odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie za pośrednictwem organu, który wydał zezwolenie, w terminie 14 dni od dnia jej otrzymania (art. 127 § 1 i 2, art. 129 § 1,2 k.p.a.)
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U. 2024 poz. 1251)
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz.U. 2024 poz. 320)
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. 2024 poz. 572)
- Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz.U. 2024 poz. 728)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia (Dz.U. 2024 poz. 502)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 21 stycznia 2021 r. w sprawie zezwoleń na przejazd pojazdów nienormatywnych (Dz.U. 2024 poz. 126)
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 lutego 2021 r. w sprawie wysokości opłat za wydanie zezwolenia na przejazd pojazdu nienormatywnego (Dz.U. 2021 poz. 315)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.