Wprowadzenie do procedury
Postępowanie w sprawie wycinki drzew lub krzewów z pasów drogowych dróg powiatowych.
Na potrzeby utrzymania zieleni przydrożnej za definicję pasa drogowego przyjmuje się granice działek ewidencyjnych (geodezyjnych) wyznaczonych pod drogi powiatowe. Zakres działek drogowych można sprawdzić przy użyciu strony internetowej: https://webewid.powiat.tarnow.pl/e-uslugi/portal-mapowy
W przypadku gdy wnioskowane drzewa nie znajdują się w obrębie działek drogowych tut. Zarząd Dróg nie odpowiada za ich usunięcie.
Drzewa usuwane przez Zarząd Drogi
Zgodnie z art. 20 pkt. 16 ustawy o drogach publicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 320 ze zm.) do zarządcy drogi należy utrzymanie zieleni przydrożnej, w tym sadzenie i usuwanie drzew oraz krzewów. Zarządcy drogi dokonują wyrębu drzew:
- zagrażających bezpieczeństwu ruchu na drodze, jeśli inne środki, np. przycięcie korony drzewa, okażą się niewystarczające;
- uniemożliwiających modernizację drogi i obiektów mostowych;
- obumarłych lub znajdujących się w stanie prowadzącym do ich uschnięcia.
Za zadrzewienia zagrażające bezpieczeństwu ruchu na drodze należy rozumieć drzewa i krzewy:
- ograniczające widoczność użytkownikom dróg, w szczególności po wewnętrznej stronie łuków i na skrzyżowaniach dróg;
w stanie wskazującym na możliwe zawalenie lub oberwanie się na drogę.
Wymagane dokumenty
W przypadku chęci zgłoszenia drzew lub krzewów do usunięcia należy złożyć wniosek do powiatowego Zarządu Dróg w Tarnowie z siedzibą w Zgłobicach.
Wniosek powinien zawierać:
- imię, nazwisko, adres zamieszkania wnioskodawcy;
- dane kontaktowe (telefon i/lub mail);
- opisaną lokalizację drzew/krzewów, numer drogi, miejscowość, odcinek drogi;
- ilość drzew w sztukach oraz gatunek;
- przyczynę usunięcia
- zdjęcia wnioskowanych drzew
- plan sytuacyjny z zaznaczoną przybliżoną lokalizacją drzew/krzewów
Wzór takiego wniosku zamieszczono poniżej:
Sposób składania dokumentów
- Pocztą na adres: Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach,
Zgłobicka 8,
33-113 Zgłobice
- Bezpośrednio: Dziennik Podawczy lub za pomocą platformy e-puap.
Wnioski złożone w inny niż określony powyżej sposób nie będą rozpatrywane.
Weryfikacja formalna wniosku
Zarządca drogi ocenia, czy drzewa znajdują się na działce drogowej. W przypadku niejasności złożonego wniosku, bądź lokalizacji wnioskowanych drzew Powiatowy Zarząd Dróg wystąpi z prośbą o przeprowadzenie oględzin w terenie w celu ustalenia dokładnej lokalizacji roślin.
Jeżeli zarządca drogi uzna za konieczne usunięcie drzewa lub krzewu, zgodnie z art. 83a pkt 1 ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004.(Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.), Powiatowy Zarząd Dróg występuje z wnioskiem o wydanie zezwolenia na wycinkę do właściwego wójta. W przypadku gdy drzewo znajduje się na terenie wpisanym do rejestru zabytków usunięcie drzewa ustala się z wojewódzkim konserwatorem zabytków. Urząd gminy wykonuje projekt usunięcia drzewa który zgodnie z art. 83a pkt 2a ustawy o ochronie przyrody z dnia 16 kwietnia 2004.(Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.) uzgadnia się z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska.
Po otrzymaniu zezwolenia na usunięcie drzewa lub krzewu zarządca dokonuje wycinki w terminie określonym w projekcie.
Czas na pozyskanie wszystkich dokumentów związanych z wycinką drzewa lub krzewu wynosi co najmniej 2 miesiące (60 dni), gdyż wymaga współdziałania Zarządcy Drogi, Wójta Gminy oraz Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Podstawa prawna
- Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
- Ustawa z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody