Wprowadzenie do procedury
Zasady udzielania informacji publicznej reguluje ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Ustawa doprecyzowuje realizację konstytucyjnego zapisu art. 61 o prawie obywateli do informacji o działaniach władz publicznych. Obowiązek udostępniania informacji publicznej wiąże podmioty wymienione w art. 4 Ustawy. Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienie do niezwłocznego uzyskania informacji, zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych.
Na prawo do informacji publicznej składają się uprawnienia do:
- uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego,
- wglądu do dokumentów urzędowych,
- dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów.
Sposób składania dokumentów
- Pocztą na adres:
Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach,
Zgłobicka 8, 33-113 Zgłobice - Bezpośrednio: Dziennik Podawczy,
- Za pomocą platformy e-puap lub korespondencją elektroniczną na adres mailowy: sekretariat@pzdtarnow.pl;
Opłaty
Dostęp do informacji publicznej jest bezpłatny. Za udzielenie informacji publicznej mogą być pobierane opłaty, jeżeli urząd będzie musiał ponieść dodatkowe koszty związane ze wskazanym we wniosku sposobem udostępnienia lub koniecznością przekształcenia informacji na formę wskazaną we wniosku. Wnioskodawca winien być poinformowany o wysokości opłaty w trybie art.15 ust 1 Ustawy.
Weryfikacja formalna wniosku oraz spsób załatwienia sprawy
Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. Ograniczenie to nie dotyczy informacji o osobach pełniących funkcje publiczne, mających związek z pełnieniem tych funkcji, w tym o warunkach powierzenia i wykonywania funkcji, oraz w przypadku, gdy osoba fizyczna lub przedsiębiorca rezygnują z przysługującego im prawa.
Odmowa udostępnienia informacji publicznej oraz umorzenie postępowania o udostępnienie informacji następuje w drodze decyzji. Do tych decyzji stosuje się przepisy Kodeksu postępowania administracyjnego. Odwołanie od decyzji rozpoznaje się w terminie 14 dni (art.16 ust. 2 pkt 1).
Termin i sposób załatwienia
Udostępnienie informacji publicznej na wniosek następuje bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od dnia złożenia wniosku.
Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w tym terminie podmiot zobowiązany do jej udostępnienia powiadamia wnioskodawcę o powodach opóźnienia w przekazaniu informacji oraz podaje nowy termin jej udostępnienia. Nowy termin nie może być jednak dłuższy niż 2 miesiące od złożenia wniosku.
Sposób odbioru dokumentów
Udostępnienie informacji następuje w formie określonej we wniosku.
Jeżeli informacja publiczna nie może być udostępniona w sposób określony we wniosku podmiot zobowiązany do jej udostępnienia, powiadamia pisemnie wnioskodawcę o przyczynach braku możliwości udostępnienia jej w tej formie i podaje formę w jakiej informacja może być udostępniona. W takim przypadku jeżeli wnioskodawca w ciągu 14 dni od powiadomienia nie złoży wniosku o udostępnienie informacji w formie wskazanej w powiadomieniu, postępowanie zostaje umorzone.
Tryb odwoławczy
Od wydanej decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie. Odwołanie należy kierować na adres: Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach, ul. Zgłobicka 8, 33-113 Zgłobice.
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej. Dz.U. 2022 nr 112 poz. 902