Lokalizacja/przebudowa zjazdu

Wprowadzenie do procedury

Postępowanie w sprawie wydania decyzji na lokalizację lub przebudowę zjazdu z drogi powiatowej.

Zjazd to część drogi publicznej łączącą jezdnię z nieruchomością gruntową usytuowaną poza pasem drogowym, stanowiącą bezpośrednie miejsce dostępu do drogi publicznej w rozumieniu przepisów o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Do budowy zjazdu lub przebudowy zobowiązany jest inwestor (właściciel lub użytkownik nieruchomości przyległych do drogi), po uzyskaniu zezwolenia zarządcy drogi na lokalizację zjazdu lub przebudowę zjazdu.

Sposób składania dokumentów

  1. Pocztą na adres:  Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach,
    Zgłobicka 8,
    33-113 Zgłobice
  1. Bezpośrednio: Dziennik Podawczy lub za pomocą platformy e-puap.

Wnioski złożone w inny niż określony powyżej sposób nie będą rozpatrywane.

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie decyzji administracyjnej na lokalizację lub przebudowę zjazdu z drogi publicznej na druku stanowiącym załącznik do niniejszej procedury lub o treści tożsamej.

Do wniosku należy dołączyć:

  1. Kopię aktualnej mapy zasadniczej lub sytuacyjno-wysokościowej w skali 1:500 lub 1:1000, obejmującej zakres przedmiotowej nieruchomości w nawiązaniu do drogi, z zaznaczonym proponowanym miejscem lokalizacji zjazdu i widocznymi granicami nieruchomości której wniosek dotyczy – 2 egzemplarze gdy wniosek składany jest w formie papierowej;
  2. Dokument potwierdzający tytuł prawny do nieruchomości, na którą ma być urządzony zjazd, dokument
    z którego wynika tytuł prawny do nieruchomości np.: prawo własności, użytkowanie wieczyste, zarząd, ograniczone prawo rzeczowe, stosunek zobowiązaniowy – do akt lub do wglądu.
  3. W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, działającego w imieniu wnioskodawcy, należy przedłożyć oryginalne pełnomocnictwo lub urzędowo poświadczony odpis tego pełnomocnictwa, udzielone przez inwestora projektantowi (konkretnej osobie) do reprezentowania go w sprawach związanych z uzyskaniem decyzji dot. zjazdu.
  4. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej tytułem złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
  5. Dowód uiszczenia opłaty skarbowej tytułem wydania decyzji dla zjazdu do obiektów innych niż mieszkaniowe.
  6. Inne: po zapoznaniu się z przedmiotem sprawy zarządca drogi dodatkowo może zobowiązać wnioskodawcę do przedłożenia innych dokumentów niż wymienione powyżej.

Prawidłowość danych na wniosku potwierdza się własnoręcznym podpisem.

Pliki do pobrania:

Opłaty skarbowe

Od wydania decyzji objętej wnioskiem: 82,00 zł (w przypadku inwestycji wyłącznie o funkcji mieszkaniowej: bezpłatnie), zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

Od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17,00 zł, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

SPOSÓB UISZCZENIA OPŁATY

  1. Gotówką w kasie Urzędu Gminy Tarnów, ul. Krakowska 19, 33-100 Tarnów.
  2. Przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Tarnów: BANK SPÓŁDZIELCZY RZEMIOSŁA W KRAKOWIE, O/TARNÓW, Nr: 08 8589 0006 0250 0926 0360 0001.

 

Jeżeli strona nie wpłaciła należności tytułem opłat i kosztów postępowania, które zgodnie z przepisami powinny być uiszczone z góry, zarządca drogi prowadzący postępowanie wyznaczy jej termin do wniesienia tych należności. Termin ten nie może być krótszy niż 7 dni, a dłuższy niż 14 dni. Jeżeli w wyznaczonym terminie należności nie zostaną uiszczone, wniosek podlega zwrotowi.

Weryfikacja formalna wniosku

Zarządca drogi ocenia, czy wniosek został złożony zgodnie z właściwością miejscową. W przypadku, gdy zarządca, do którego złożono wniosek jest niewłaściwy w sprawie, przekazuje go niezwłocznie, wraz z uzasadnieniem, do zarządcy drogi właściwego (zawiadomienie o przekazaniu wniosku wysyłane jest także wnioskodawcy).

Zarządca drogi, do którego złożono wniosek o wydanie zezwolenia na lokalizację zjazdu dokonuje jego weryfikacji formalnej. Jeżeli wniosek jest niekompletny, wzywa on wnioskodawcę do usunięcia braków
w terminie nie krótszym niż 7 dni od otrzymania wezwania z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania.

Ocena merytoryczna wniosku oraz wydanie decyzji

Zarządca drogi dokonuje oceny merytorycznej wniosku. Jeżeli wniosek spełnia wszystkie wymagania wynikające z przepisów prawa, wydaje decyzję zezwalającą na lokalizację zjazdu. Zezwolenie wydaje się na czas nieokreślony, z zastrzeżeniem, iż decyzja o wydaniu zezwolenia na lokalizację zjazdu wygasa, jeżeli w ciągu 3 lat od jej wydania zjazd nie zostanie wybudowany.

Jeżeli wniosek nie spełnia wymagań wynikających z przepisów prawa, zarządca drogi wydaje decyzję o odmowie udzielenia zezwolenia na lokalizację zjazdu lub jego przebudowę. Ewentualnie zarządca drogi może wydać zezwolenie na lokalizację zjazdu na czas określony.

Termin i sposób załatwienia

Do jednego miesiąca, w sprawach szczególnie skomplikowanych do dwóch miesięcy, od dnia wszczęcia postępowania, przy czym do terminu tego nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania, okresu trwania mediacji oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony (np. niekompletny wniosek) albo przyczyn niezależnych od organu.

Sposób odbioru dokumentów

Przy złożeniu wniosku deklaruje się sposób odbioru dokumentów.

Osobiście w siedzibie Powiatowego Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach, ul. Zgłobicka 8, 33-113 Zgłobice od osoby prowadzącej sprawę, po uprzednim telefonicznym umówieniu.

W przypadku braku deklaracji o sposobie odbioru dokumentu, zostanie on wysłany pocztą na adres wnioskodawcy, lub za pomocą platformy e-puap (jeżeli wniosek został dostarczony tą samą drogą).

Tryb odwoławczy

Od wydanej decyzji przysługuje stronie prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem organu, który wydał decyzję w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie, jednakże w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, strona może zrzec się prawa do wniesienia tego odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Odwołanie należy kierować na adres: Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach, ul. Zgłobicka 8, 33-113 Zgłobice.

Informacje dodatkowe

Utrzymywanie zjazdów, łącznie ze znajdującymi się pod nimi przepustami, należy do właścicieli lub użytkowników gruntów przyległych do drogi.

Za wybudowanie lub przebudowę zjazdu bez zezwolenia zarządcy drogi, lub o parametrach innych niż zostały określone w zezwoleniu, zarządca drogi wymierza, w drodze decyzji administracyjnej, karę pieniężną w wysokości 10-krotności opłaty ustalanej za zajęcie pasa drogowego w celu prowadzenia robót w pasie drogowym lub zajęcia pasa drogowego na prawach wyłączności w innym celu (zgodnie z art. 40 ust. 4 ustawy o drogach publicznych). Przedmiotową karę zarządca drogi wymierza również za użytkowanie zjazdu po terminie określonym w zezwoleniu zarządcy drogi. Karę należy uiścić w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja ustalająca jej wysokość stała się ostateczna.

Decyzja nie jest równoznaczna z zezwoleniem na wejście w teren i prowadzeniem robót w pasie drogowym – strona może rozpocząć budowę tego zjazdu po uzyskaniu decyzji zezwalającej na prowadzenie robót w pasie drogowym.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
  2. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
  3. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
  4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych
Przejdź do treści