Lokalizacja obiektów budowlanych

Wprowadzenie do procedury

Proces składania wniosku o wydanie zgody na usytuowanie obiektu budowlanego w odległości mniejszej niż określona w art. 43 ust. 1 od krawędzi jezdni drogi powiatowej obejmuje następujące kroki

Przygotowanie wniosku

Wniosek o wydanie zgody na usytuowanie obiektu budowlanego w odległości mniejszej niż określona w art. 43 ust. 1 od krawędzi jezdni drogi powiatowej powinien zawierać:

  • Dane wnioskodawcy: imię, nazwisko (lub nazwa firmy), adres, dane kontaktowe.
  • Opis obiektu budowlanego: rodzaj obiektu, który ma zostać usytuowany przy drodze powiatowej.
  • Szczegółowe określenie miejsca umieszczenia urządzenia: nr drogi powiatowej, miejscowość, działka lub działki pasa drogowego, określenie odległości od krawędzi jezdni.
  • Uzasadnienie potrzeby usytuowania obiektu w mniejszej odległości: należy wskazać szczególne okoliczności, które uzasadniają konieczność usytuowania obiektu w odległości mniejszej niż ta przewidziana w art. 43 ust. 1. Może to obejmować np. brak innych dostępnych lokalizacji, wpływ na funkcjonalność obiektu, warunki terenowe itp.

Sposób składania dokumentów

  1. Pocztą na adres:  Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach,
    Zgłobicka 8,
    33-113 Zgłobice
  1. Bezpośrednio: Dziennik Podawczy lub za pomocą platformy e-puap.

Wnioski złożone w inny niż określony powyżej sposób nie będą rozpatrywane.

Wymagane dokumenty

Wniosek o wydanie zgody na usytuowanie obiektu budowlanego w odległości mniejszej niż określona w art. 43 ust. 1 od krawędzi jezdni drogi powiatowej składa się na druku stanowiącym załącznik do niniejszej procedury lub o treści tożsamej.

Do wniosku należy dołączyć:

  • Kopię aktualnej mapy zasadniczej lub sytuacyjno-wysokościowej w skali 1:500 lub 1:1000, obejmującej zakres przedmiotowej nieruchomości w nawiązaniu do drogi, z zaznaczoną proponowaną lokalizacją obiektu i widocznymi granicami nieruchomości której wniosek dotyczy – 2 egzemplarze gdy wniosek składany jest w formie papierowej.
  • W przypadku składania wniosku przez pełnomocnika, działającego w imieniu wnioskodawcy, należy przedłożyć oryginał pełnomocnictwa lub poświadczoną za zgodność z oryginałem przez właściwe organy bądź osoby kserokopię pełnomocnictwa.
  • Dowód uiszczenia opłaty skarbowej tytułem złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.
  • Inne: po zapoznaniu się z przedmiotem sprawy zarządca drogi dodatkowo może zobowiązać wnioskodawcę do przedłożenia innych dokumentów niż wymienione powyżej.
  • Prawidłowość danych na wniosku potwierdza się własnoręcznym podpisem.

Opłaty skarbowe

Od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury, albo jego odpisu, wypisu lub kopii: 17,00 zł, zgodnie z ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej.

  • Gotówką w kasie Urzędu Gminy Tarnów, ul. Krakowska 19, 33-100 Tarnów.
  • Przelewem na rachunek bankowy Urzędu Gminy Tarnów:

BANK SPÓŁDZIELCZY RZEMIOSŁA W KRAKOWIE, O/TARNÓW – Nr: 08 8589 0006 0250 0926 0360 0001

Jeżeli strona nie wpłaciła należności tytułem opłat i kosztów postępowania, które zgodnie z przepisami powinny być uiszczone z góry, zarządca drogi prowadzący postępowanie wyznaczy jej termin do wniesienia tych należności. Termin ten nie może być krótszy niż 7 dni, a dłuższy niż 14 dni. Jeżeli w wyznaczonym terminie należności nie zostaną uiszczone, wniosek podlega zwrotowi.

Rozpatrzenie wniosku przez Organ Administracyjny

Po złożeniu wniosku, zarządca drogi przeprowadza analizę wniosku, w tym:

  • Oceny, czy wniosek został złożony zgodnie z właściwością miejscową: w przypadku, gdy zarządca, do którego złożono wniosek jest niewłaściwy w sprawie, przekazuje go niezwłocznie, wraz z uzasadnieniem, do zarządcy drogi właściwego, zawiadomienie o przekazaniu wniosku wysyłane jest także wnioskodawcy.
  • Oceny formalnej pod względem kompletności wniosku: jeżeli wniosek jest niekompletny, wzywa on wnioskodawcę do usunięcia lub uzupełnienia braków w terminie nie krótszym niż 7 dni od otrzymania wezwania z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie wniosku bez rozpoznania.
  • Oceny wpływu urządzenia na funkcjonowanie drogi: czy urządzenie nie zakłóca bezpieczeństwa ruchu drogowego, nie stanowi zagrożenia ani nie utrudnia funkcjonowania drogi.
  • Weryfikacji zgodności z przepisami prawa: sprawdzane są przepisy związane z ochroną środowiska, planowaniem przestrzennym, bezpieczeństwem ruchu drogowego.
  • Konsultacje społeczne (jeśli wymagane): w przypadku, gdy zgoda wiąże się z potencjalnym wpływem na społeczność lokalną lub środowisko, mogą zostać przeprowadzone konsultacje społeczne.

Wydanie decyzji

Po analizie wniosku, organ administracyjny wydaje zgodę na usytuowanie obiektu, która:

  • Określa warunki lokalizacji urządzenia.
  • Może zawierać zobowiązania dotyczące np. zabezpieczenia obiektu, zapewnienia odpowiednich odległości od drogi, czy też spełnienia norm bezpieczeństwa.
  • W przypadku braku spełnienia wymaganych warunków, zarządca drogi może odmówić wydania zgody na usytuowanie obiektu budowlanego w odległości mniejszej niż określona w art. 43 ust. 1 od krawędzi jezdni drogi powiatowej.

Sposób odbioru dokumentów

Przy złożeniu wniosku deklaruje się sposób odbioru dokumentów.

Osobiście w siedzibie Powiatowego Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach, ul. Zgłobicka 8, 33-113 Zgłobice od osoby prowadzącej sprawę, po uprzednim telefonicznym umówieniu.

W przypadku braku deklaracji o sposobie odbioru dokumentu, zostanie on wysłany pocztą na adres wnioskodawcy, lub za pomocą platformy e-puap (jeżeli wniosek został dostarczony tą samą drogą).

Tryb odwoławczy

W przypadku braku zgody, wnioskodawca ma prawo do odwołania się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Tarnowie. Odwołanie należy wnieść za pośrednictwem organu, który nie wydał zgody w terminie 14 dni od dnia doręczenia, jednakże w trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania, strona może zrzec się prawa do wniesienia tego odwołania wobec organu administracji publicznej, który nie wydał zgody. Odwołanie należy kierować na adres: Powiatowy Zarząd Dróg w Tarnowie z/s w Zgłobicach, ul. Zgłobicka 8, 33-113 Zgłobice.

Podstawa prawna

  1. Ustawa z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych
  2. Ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane
  3. Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym
  4. Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
  5. Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej
  6. Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 r. w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych
Przejdź do treści